Michał Matejko

Rozmowa

Rozmowa z Artystą zajmującym się Sztuką Wizualną Konceptualną oraz Intermedialną.

Michał Matejko

Rozmowa z Artystą Wizualny zajmującym się Sztuką Optyczną, Konceptualną, Kinetyczną oraz Intermedialną. 

Zapraszam do słuchania na:

Zapraszam do zgłębiania działalności Michała Matejko w galeriach sztuki oraz  na:

– na profilu Instagram: 

Michał Matejko

 

Bez tytułu”, Lighgtbox, fotografia na papierze transparentnym,
szkło, czarny pleksiglas, światło ledowe, 60 x 40 x 7 cm, Warszawa,

Glitch # 3, screen, BET (prism foil), led, print, 29 cm x 35 cm

Glitch # 3, screen, BET (prism foil), led, print, 29 cm x 35 cm

Obiekt 0”, reflektor samochodowy, rurki węglowe,
biała płyta, okablowanie, 160 x 110 x 110 cm, 2019, Warszawa.

Transkrypcja:

Dzień dobry, przy mikrofonie Adam Błaszczyk i gość nie zwykły, artysta wizualny zajmujący się sztuką optyczną, konceptualną, kinetyczną oraz intermedialną, Michał Matejko. Witam Cię serdecznie.

Postanowiłem zaprosić Cię  do rozmowy, bo zaintrygowała mnie Twoja wystawa w Galerii Śmierść Człowieka, na warszawskiej ochocie,  która w ramach Warsaw Gallery Weekend przedstawiła  Cie po raz kolejny tym razmem z wystawa indywidualna z podtyłume, Oimactta. Czy mógłbyś wyjaśnić co to oznacza ten tajemniczy tytuł?

Masz na myśli, że aparat wzroku człowieka funkcjonuje w sposób nie właściwy, jest jakaś wada nawet u zdrowego człowieka?

Właśnie czy możesz opowiedzieć z czego dokładnie składała sie ta  wystawa.

Oimactta to połączenie kilku technicznych elementów i fragmentów odbłyśników, i to wszystko jest związane z efektem odbicia światła,  czyli jaka jest mechanika tej instalacji, którą można było doświadczać podczas Warsaw Gallery Weekend w roku 2021?

Ciekawi mnie Twoja postawa do sztuki i skąd ciekawość do światła i do analizy technologicznej już podstawy naszej codzienności, skąd te Twoje fenologiczne podejście?

Pana sztuka, mam wrażenie wchodzi dużą głębiej, chyba ta przestrzenność, którą Pan tworzy, daje wyobraźni możliwość wejść na kolejny etap, czy poziom. Czasami sztukę można zostawić sama z widzem, ale tu u Pana oprawa w formie opisu, słów dużo wnosi do odbioru. 

Czy zapytanie lementow z roznych obszarow, kiedy ogladam Twoje prace, czuje jakis scisk ktory nie towarzyszy mi cosdziennie….

i co Cie  zainspirowało to eksploracji tego tematu ze swiatlem  i technogicznym?

Skśd te? Skad te Twoje podejscie do sztuki?

Ciekawość do świata technologii, czy nie chęć do cyfryzacji i te działania to próba zwrócenia czy zmiany spojrzenia widza, odbiorcy Pana sztuki?

argument z przed ponad dwóch dekad, jednak nie zbyt powszechny przeciwko materialistycznym teoriom umysłu. Czyli jest Pan przeciwnikiem teorii redukcjonistycznych?

Skad wynika to ze Twoje prace zwiazane sa z percykcją (nie chce nic udawadniac, tylko zachecic) W naszej luźnej rozmowie wspomniał Pan o tym, że Pana zainteresowaniem jest tworzenie sztuki udawadniającej,

Z tego co rozmawialiśmy wcześniej i rozwijając wcześniejsze myśli, Pana prace są i będą kontynuowane zgodnie z myśleniem komputacyjnym, czyli jak Pan to przedstawia w sztuce?

Aktualnie i to co bedzie

W analizie Twojego podejścia do sztuki, poruszasz zagadnienia myśleniA kompu tacyjne go z barwami, zmieniając ich odbiór na adwerbalny? Jak to realizujesz w swoich pracach?

Moim i  państwa gościem był Michał Matejko, dziś mogę z przekonaniem powiedzieć: intermedialny artysta, działający w obszarach świata analogowego i cyfrowego, tworzący mikstury fotograficzne przy użyciu odbłyśników, światła i ludzkiego zmysłu oka, a słuchaczy zachcam do śledzenia Cie w mediach społecznościowych i w galeriach sztuki. Dziekeje za wspaniałe spotkanie i rozmowe.   

Dzień dobry, przy mikrofonie Adam Błaszczyk i wyborowy gość, artysta wizualny zajmujący się sztuką optyczną, konceptualną, kinetyczną oraz intermedialną, Michał Matejko, witam Cie serdecznie. 

Michale, postanowiłem Ci zaprosić  do rozmowy, bo zaintrygowała mnie Twoja wystawa w Galerii Śmierć Człowieka na Warszawskiej Ochocie, która w ramach Warsaw Gallery Weekend  przedstawiła Cie po raz kolejny, tym razem z wystawą indywidualną, Oimactta. Czy mógłbyś wyjaśnić co to oznacza ten tajemniczy podtytuł ?

Czy możesz opowieść, z czego dokładnie, z jakich elementów składała się ta wystawa i jaka była ich wzajemna zależność?

Czyli omawiana wystawa to sitespecific i lokalizacja, o której mówimy,  nie jest miejscem w którym na co dzień odbywają się wystawy i ma bardzo ciekawa geneze?

Oimactta to połączenie kilku technicznych elementów i fragmentów odbłyśników, lamp samochodowych jednak Pana podejście do tematu jest związane nie tylko z samym światłem ale bardziej z silnym błyskiem, czy może Pan to przybliżyć? (powiedziałbym tak: nie silnym błyskiem a odbiciem, w wyniku którego powstaje iluzja, związana z percepcją widzenia, czym jest ta iluzja, percepcyjnie i artystycznie, jaki miałeś cel artystyczny wykorzystująć takie zestawienie).

Skąd u Pana takie podejście(postawa) do sztuki, co Pana zainspirowało to eksploracji tego tematu, po prostu ciekawość do świata technologii, czy właśnie niechęć i to próba zmiany spojrzenia widzenia?

Pana sztuka, mam wrażenie wchodzi dużą głębiej (ma ambicje, sięgania pod “powierzchnię”, codziennego krajobrazu widzenia), chyba ta przestrzenność (również intermedialność), którą Pan tworzy, daje wyobraźni możliwość wejść na kolejny etap, czy poziom. Czasami sztukę można zostawić sama z widzem, ale tu u Pana oprawa w formie opisu, słów dużo wnosi do odbioru. Porusza Pan argument z przed ponad dwóch dekad, jednak nie zbyt powszechny przeciwko materialistycznym teoriom umysłu. Czyli jest Pan przeciwnikiem teorii redukcjonistycznych? (Spoko pytanie, daje do myślenia, filozoficzne, lubię takie)

W naszej luźnej rozmowie wspomniał Pan o tym, że Pana zainteresowaniem jest tworzenie sztuki udowadniające (może lepiej napisać żę jestem zaintersowany tym co percepcyjnie może  nam umykać w codziennym wizualnym doświadczaniu przez przesyt podźców w współczesnym krajobrazie), że świat jest inny niż  go widzimy, że to co jest przed siatkówką jest inne niż, to co my odbieramy po przetworzeniu przez nasze neurony, czy do eksploracji sztuki w ten sposób potrzebna jakaś wiedza z dziedziny inżynierii a może medycyny?  (okokok, fajnie to rozwinąć trochę w mojej odpowiedzi.)

Z tego co rozmawialiśmy wcześniej i rozwijając wcześniejsze myśli, Twoje prace są i będą kontynuowane zgodnie z myśleniem komputacyjnym, czyli mam tu na myśli percepcje wzrokowa, która odpowidada za przetwarzanie obrazu padającego na siatkówke,  jak to zagadnienie można odnaleźć w Twojej twórczości ?