Zuzanna Nalewajek

Rozmowa

Artystka, Śpiewaczka Operowa,
Finalistka 11 Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w 2022, w Teatrze Wielki Operze Narodowej w Warszawie.

Zuzanna Nalewajek

Rozmowa z Finalistką 11. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w 2022, w Teatrze Wielki Operze Narodowej w Warszawie.

 Zuzanna Nalewajek jest znaną rozkwitającą śpiewaczką operową, poza znalezieniu się w finale najważniejszego konkursu dla śpiewaków operowych w Polsce, czyli Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, zdobywczyni I miejsca w najważniejszym konkursie w Estonii, Klaudia Teav Competition for Young Opera Singers w 2021 roku oraz zdobywczyni także I miejsca w VI Międzynarodowym Konkursie Pieśni w Sofii w 2019 roku. 

Finał 11. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w 2022 roku, Warszawa, fot. Krzysztof Bieliński

11. Międzynarodowy Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w 2022,

z uprzejmości organizatora konkursu, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Podcast do posłuchania także na:

Grafika w tytule strony na podstawie loga 11 Konkursu im. Stanisława Moniuszki w Warszawie 2022 z uprzejmości organizatora Teatr Wileki – Opera Narodowa.

Prawa autorskie dotyczą wszelkich treści znajdujących sie na stronie punktsztuki.pl. Cytowanie czy powielanie wypowiedzi w formie audio czy w piśmie bez zezwolenia pisemnego ich autorów zabronione. © 2022 PunktSztuki.pl

Transkrypcja:

Host1: Dzień dobry, przy mikrofonie Adam Błaszczyk i wyjątkowa gościni, finalistka 11. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, Zuzanna Nalejawek, witam serdecznie.

Zuzanna:___

Host2:  Zuzanno, chciałbym porozmawiać o kulisach samego konkursu, przygotowaniach i ogólnie  Twojwj -muzycznej drodze. Wspomniany w preludium do naszej rozmowy, Konkurs Moniuszkowski, który organizowany jest co trzy lata i w tym roku odbył sie, właśnie po raz 11. Przebieg konkursu, można było śledzić w dniach 6 – 11 czerwca w salach Teatru Wielkiego, w Warszawie. To bardzo ważne wydarzenie w świecie operowym jak i sztuki, kultury, dlatego postanowiłem Cie zaprosić do rozmowy i bardzo dziękuje za przyjęcie zaproszenia.

Jak się prześledzi Twoją działalność muzyczną i osiągniecia muzyczną to zpewnością brzmi imponująco, jesteś studentka  wydziału wokalnego-aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Frederyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. Izabeli Kłosińskiej oraz Jesteś  uczestniczką Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie kształcisz warsztat wokalny. Jeszcze wspomnę koniecznie o zdobytych pierwszych nagrodach w 12 Klaudia Teav C’ompetition for Young   Opera Singers w Estonii w roku 2021, tutaj dodam, że zwyciężyłaś jako pierwsza polka oraz I miejsce na VI Miedzynarodowym Konkursie Pieśni w Sofii w 2019.    Jak się doświadcza samego już finału konkursu Moniszkowskiego, jako widz, nie miałem już wątpliwości, że wszechstronność talentów w tym wypadku jest bardzo istotna, a już na pewno podczas już spektaklu operowego, co Ciebie bardziej pociąga, porywa, śpiew operowy czy aktorstwo?

Zuzanna:___

Host3: Przed konkursem Moniuszkowskim, miałaś doświadczenia z operą jak i  z konkursami wspomnianymi na początku w Estoni  i w Sofii i czy decyzja o udziale w konkursie Moniuszkowskim była trudna? Czy poziom Warszawskiego konkursu jest jakiś wyjątkowy?

Zuzanna:___

Host4: Czy decyzja o udziale w  konkursie była Pani decyzją, czy może ktoś Panią namówił, może znajomi, profesorowie sugerowali szanse w konkursie?

Zuzanna:___

Host5: Jak przebiegał proces kwalifikacji, jak prześledziłem Pani wpisy na stronie konkursu, można odnaleźć 3 Etapy i na każdym inne utwory? Wydaję się to dosyć trudne bo czasami utwory są bardzo długie, podobno szczególnie Stanisława Moniuszki?

Zuzanna:___

Host6: Sam dobór utworów, najpierw Mozart, Szymanowski, potem Wolf, Strauss, Handel i na finał Mozart i obowiązkowo Moniuszko, Pani dobrała repertuar, dobrze się Paniu czuje śpiewając tych autorów, jaki była droga wyboru tych utworów? a może to jest dobra droga do zwycięstwa, czy może chodzi o skale głosu?

Zuzanna:___

Host7: Zauważyłem, że wśród finalistów Pani reprezentowała „mezzosopran”, proszę opowiedzieć od czego to zależy, kwestia Pani wyboru?

Zuzanna:___

Host8: Czy w związku z tym, że jest Pani zaangażowana w edukacje właśnie w Teatrze Wielkim, to jakoś ułatwia?

Zuzanna:___

Host9: Wchodząc na koncert finałowy do teatru wielkiego, przedzierając się przez wspaniałe przestrzenie foyer, wchodzą na sale główną rzucą się coś wyjątkowego obserwując widownie, to że znaczną część zajmowało Jury, co może sugerować, że konkurs, a dokładnie jego wynik może gwarantować właściwy wybór. Choć jako widz, szczególnie na koncercie finałowym, wszyscy finaliści wypadli rewelacyjnie… a szczególnie Pani!  W Jury można było odnaleźć przedstawicieli śpiewaczek i śpiewaków operowych, przedstawicieli instytucji jak Metropolitan Opera, Royal Opera House, Teatro dell’Opera di Roma, Opernhaus Zurich, Opery Warszawskiej, Wrocławskiej, przedstawicieli agencji artystycznych, jak ważny jest sam wynik a jak samo zaprezentowanie przed takim Jury dla Pani?

Zuzanna:___

Host10: (Kontynuacja pytanie wyżej, może nie potrzebne) Czy sam konkurs to wielka brama do wielkiego świata opery a może poszczególne osoby to dodatkowe furtki do najlepszych instytucji?

Zuzanna:___

Host11: Czy ta wrażliwość u Pani, skąd się bierze, czy to się wiąże się z Pani dzieciństwem, z książkami, filmami, z teatrem, ze sztuką, czy to może po rodzicach czy po prostu warsztat?

Zuzanna:___

Host12: Zainspirowałem się do wywiadu z Panią podczas konkursu, kiedy oprawa konkursu, mam na myśli stroje, Pani sukienka, orkiestra, anturaż samego Teatru Wielkiego to stanowczo nie tylko Sztuka Muzyczna ale i Sztuka Wizualna, myślą że Jury ocenia okiem i uchem a przynajmniej powinno, bo tu są także istotne wydaje się zdolności aktorskie?

Zuzanna:___

Host13: Czy szkoła, Akademia Operowa, to wszystko załatwią, czy może trzeba jakoś dodatkowo się rozwijać?

Zuzanna:___

Host14: Sukienka do występu to jakaś szczególny projekt?

Zuzanna:___

Host15: Porozmawialiśmy o kolorze sukienki, porozmawijmy o kolorze głosu, mam oczywiście na myśli barwę, skale, jak sprostać wymogom operowym?

Zuzanna:___

Host16: Psychologia jest bardzo ważny, wydaje się, że Pani musi być silna i wrażliwa jednocześnie?

Zuzanna:___

Host17: Jak kończy się konkurs, zaczyna się coś nowego w życiu finalistki?

Zuzanna:___

Host18: Jak stworzyć utwór operowy, czy miała Pani myśli, żeby stworzyć swoje utwory, czy w ogóle powstaje to jako coś osobnego, czy może wymaga to reżyserii jako całość fonii i tej strony wizualnej? Jak do tego w ogóle można podejść?

Ciekawostka jest to, że na konkursie moniuszkowskim, utwory Moniszki nie sa obowiązkowe?

 

Zuzanna:___

Host19: „Literatura poważna nie jest po to, żeby ułatwiać życie, tylko żeby je utrudniać” Witold Gombrowicz, Pani Zuzanno, czy muzyka poważna, opera jest żeby utrudniać życie?

Zuzanna:___

Zgadzam się z Toba, że jest to potrzebne, że jest to wspaniałe, sa inne emocje niż w teatrze i inne niż na koncercie, to jest takie połaczenie, właśnie przez to opera wymaga podwójnego zaangażowania się jako odbiorca na widowni.  Te namnożone wrażenia pozwalają przenieść się do innego świata, zupełnie odcinając się od rzeczywistości, a to daje dużo satysfakcji. Dodatkow obserwowanie zaangażowania aktorek i aktorów także w funkcji śpiewaczek i śpiewaków oraz wspaniałej gry orkiestry, zawsze zdumiewa.

 

Host20: Czego Pani życzyć w drodze zawodowej?

Zuzanna:___

Host21: Moim i Państwa gościnią była Zuzana Nalewajek, finalistka konkursów, w tym ostatniego 11 Miedzynarodowego Konkursu im. Stanisława Moniuszki, bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia